I will leave a key for you outside my doorway

Det ringer i kyrkklockor från torget och jag springer i trappor. Tvättar medan lördagmorgonen sipprar fram genom en kustdimma, ett skyddsmoln. Hon ovanför skriker ibland. Försöker att inte undra, men gör det ändå. Hade behövt läsa egentligen. Distraheras av ovälkomna meddelanden, uteblivna telefonsamtal och allt det jag hade sprungit ifrån. Nu står det mitt framför mig och jag borde fortsätta springa. Det ska jag också, idag. Rent bokstavligt. Först ska jag tvätta.

Han på tv vann nyss femtiotusen kronor i månaden i flera år. Jag tror inte på att människor blir lyckligare av det. Men vad vet jag.

Eller, jag tror inte att det är i pengarna i sitter. Kanske i det vi får ut av pengarna. Tid. Frihet, trygghet, möjligheter. Men borde inte lyckan bli större, om samma saker uppnås utan överflödet av pengar? Handlar det inte om sättet vi formar våra liv på, mer än själva livet i sig? Det är väl ändå bara en brygga mellan något annat och något ytterligare. Att genomföra ett liv och skapa en lycklig tillvaro utan att ha vunnit på triss, måste väl i slutändan kännas mer självförverkligande? Kanske är jag bara avundsjuk.

Kommentarer
Postat av: EMELIE - FOTO

super fin blogg!! :D

2011-01-22 @ 11:17:39
URL: http://thisemelie.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag tror och tänker såhär! Av pengar blir man inte lycklig. Snarare miserabel, men utan pengar är man ju miserabel också, då räknar osv inte kan betalas. Så utav pengar kan man få ut en form av lycka i, som du nämnde, trygghet, frihet, möjligheter osv. Man kan släppa på stressen att det ska räcka till det och det osv och då hinner man ta hand om sig själv. Göra saker man tycker om och sånt. Så jo, att ha pengar kan nog göra en lycklig, men det beror helt på vem man är som person. Det kan ju gå överstyr.

2011-01-22 @ 16:46:58
URL: http://malinwiiri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0