these dreams we shared

Hittar mig själv på golvet. Flyter ut i kanterna, fyller den fläcken där solen bildar fyrkanter längs golvsrpingorna. Kisar mot fönstret, ljuset. Läser om makt. Om hur maktförhållanden definieras. Används. Hur vi påverkar varandra. Engelstad skriver om relationer och säger:

"Ofta tänker vi att de nära förhållandena - vänskap, kärlek, familjeplikter - är områden som borde vara fria från maktförhållanden. Makten skulle förstöra förhållandet. Men kanske är det tvärt om - makten finns med som en underliggande förutsättning i förhållanden människor emellan. Att gå in i ett förhållande med andra människor är att leva farligt eftersom vi måste ge något av oss själva för att få förhållandet att bestå. När vi agerar tillsammans med andra utbyter vi åsikter och upplevelser. Men detta utbyte är inte bara något yttre. En del av det består i att vi föregriper den andres reaktioner och införlivar dem med oss själva. [...] Vi öppnar ett rum för den andre i oss själva och förväntar oss att hon eller han ska göra detsamma gentemot oss. Det innebär att andra får makt över oss och omvänt. I interaktionen lägger vi så att säga huvudet på huggkubben och ger den andre tillfälle att hugga till."

Sen bakar jag in det där. Flätar det in i mitt huvud och bevisar att jag gör rätt. Att jag har haft rätt hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0