21:27


Behöver snart köpa ett nytt lass med böcker. De jag köpte förra månaden är inom kort slutlästa och jag tror att december kommer kräva en del bra böcker för att inte gå i baklås. Vilken tur att Adlibris finns då! Där kan man nämligen tjyvläsa i ganska många av böckerna och det är kalas när man, som jag, har svårt att bestämma sig för vilka böcker som är värda att köpa hem. Och när man inte har råd att köpa de böcker man faktiskt skulle vilja ha.

Terry Pratchetts "Makalöse Maurice" har jag läst en gång, för säkert fyra år sedan och det är utan tvekan en av mina favoritböcker. Det finns inte mycket som går upp mot sådan sarkasm. Helt galet bra. Gunnar Ardelius är också en favorit och hans "Jag behöver dig mer än jag älskar dig..." har jag nog läst ett par gånger för mycket. Men den är fortfarande bra. Därför har jag, inte helt obefogat, skyhöga förväntningar på "Bara kärlek kan krossa ditt hjärta". Jag har i och för sig alltid höga förväntningar på böcker.

Och ja, jag har en faiblesse för ungdomsromaner. Gry brukar sticka upp näsan i dem när jag läser och kommentera det stora typsnittet, radavståndet och att varje sida består av ganska lite text och väldigt mycket marginaler. Jag brukar inte bry mig om henne, för hon har bara inte fattat grejen med trasiga tonårssjälar och olycklig kärlek, intriger och blåögdhet. Det är grejer, vill jag lova. Speciellt nu, när man ska föreställa vuxen. Några som jag bara inte kan låta bli att tipsa er om är självklart Katarina von Bredows "Räcker det om jag älskar dig?", Sofia Nordins nya "Det händer nu", "Zebraflickan" av Sofia Åkerman samt "Du och jag, Marie Curie" av Annika Ruth Persson. För att bara nämna några.

En bok jag däremot blev väldigt besviken på är "I det här trädet" av Katarina Kieri och Per Nilsson, som jag köpte senast. Det var verkligen en sådan bok jag hade hoppats på jättelänge, men som visade sig vara väldigt tråkig. Eller, handlingen var kanske egentligen fin, men språket var både långtråkigt och segt. Det måste vara lite action, vafan! Sen klarar jag inte av när böcker är dåligt korrekturlästa och innehåller stavfel. Isch. Nu blev det här ett sjukt långt inlägg om böcker, det var kanske inte riktigt planerat. Men varsågoda.

Kommentarer
Postat av: The monster herself

Jag minns hur jag älskade att läsa för några år sedan, men gymnasiet har sugit läslusten ur mig totalt, man får så mycket att läsa bara därifrån, och sedan orkar man helt enkelt inte läsa mer. Just nu läser jag "Bokhandlaren i Kabul" till en historiekurs, och den är faktiskt bra, rekommenderas om du inte läst den! (:

2010-11-19 @ 22:05:08
URL: http://mittminimonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0