återträffsmuffins med saffran och vit choklad

Ikväll ska jag äntligen få träffa min f.d. högstadieklass igen. Har nog aldrig egentligen hört om någon som trivdes på högstadiet och än mindre någon som ser fram emot återträffarna, men vi hade tur och blev en väldigt sammanhållen klass. Åtminstone jämförelsevis. Visst fanns det otrevliga inslag, bråk och uppdelning, men jag menar... Det hör väl till? När man sådär fjorton-sexton. I alla fall, prisad vare facebook och dess evenemangsfunktion. Här får ni recept på mitt bidrag för kvällen.

Ugn: 200º

150 g smör
2 dl råsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker el. 1 tsk vaniljpulver
1 ½ tsk bakpulver
1 g saffran (mortlad med lite socker)
50 g vit choklad

Vispa smör och socker mjukt och pösigt, görs enklast med elvisp när smöret är rumsvarmt. Vispa sedan i äggen, ett i taget. Blanda därefter ihop de torra ingredienserna och vispa ihop dem med smeten. Klicka ut smeten i muffinsformar, som helst ska stå i en s.k. muffinsplåt för att undvika att de flyter ut. Fyll formarna ungefär till 3/4 med smet, då blir de lagom stora. Hacka chokladen grovt och toppa med. Grädda i 12-14 minuter, beroende på ugn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0